Virtual Coexistence Center: potentialities and challenges for health promotion and networks of affection in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v16i3.3307

Keywords:

Public policy, Coexistence, Social isolation, Mental health, Covid-19

Abstract

The research presented in this article was carried out with the aim of studying the potentialities and challenges encountered in virtual coexistence for the continuity of the work developed by the Centros de Convivência e Cultura (CECOs), which are points of the Unified Health System (SUS) psychosocial care networking. The study is characterized as an intervention-research by means of which it was examined how the ConViver Agenda through the 28 workshops produced by it could serve as a tool for health promotion and strengthening of affection networks during the studied period of the covid-19 pandemic. The method used was the online focus group with managers, users, participants in workshops and the communication team. The results showed that the virtual coexistence cannot replace the face-to-face coexistence but that when it is guided by an affective and relational ethic it is possible to reduce the damage of social isolation and promoting health through the use of information and communication technology (ICT).

Author Biographies

Ariadna Patricia Estevez Alvarez, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense.

Neli Maria de Castro Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Claudia Osório da Silva, Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ

Doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz.

Marise de Leão Ramôa, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Rita de Cassia Vieira Filippo, Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense.

Isabella Cunha Alves da Silva, Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense.

Cláudia da Rocha Vieira, Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense.

Isabela Lopes Ferreira, Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ

Graduanda em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense.

References

ALVAREZ, Ariadna Patricia Estevez. Convivência como atividade de produção do comum: Cartografias com Centros de Convivência. 2020. 272f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2020.

ALVAREZ, Ariadna Patricia Estevez; ALMEIDA, Neli Maria de Castro; FIGUEIREDO, Angela Pereira. Por uma política da convivência: movimentos instituintes na Reforma Psiquiátrica Brasileira. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 44, n. 127, p. 1300-1311, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104202012725. Disponível em: https://scielosp.org/article/sdeb/2020.v44n127/1300-1311/. Acesso em: 07 abr 2022.

ALVAREZ, Ariadna Patricia Estevez et al. Convivência Virtual: a arte de tecer redes com o trabalho afetivo antimanicomial. Revista GEMInIS, São Carlos, v. 11, n. 3, p. 87-107, 2021. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/566. Acesso em: 07 abr 2022.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Portugal: Edições 70, 2015.

BEZERRA, Anselmo César Vasconcelos et al. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de covid-19. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, supl. 1, p. 2411-2421, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10792020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020006702411&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 abr 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 3.088, de 23 de dezembro de 2011. Institui a Rede de Atenção Psicossocial para pessoas com sofrimento ou transtorno mental e com necessidades decorrentes do uso de crack, álcool e outras drogas, no âmbito do Sistema Único de Saúde. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2011. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt3088_23_12_2011_rep.html. Acesso em: 19 jul. 2022.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

CASTIEL, Luis David. Promoção de saúde e sensibilidade epistemológica da categoria comunidade. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 38, n. 5, p. 615-622, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102004000500001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/fw6bG5xyf9vrsD9xrPrW5HB/?lang=pt. Acesso em: 07 abr 2022.

CRUZ NETO, O.; MOREIRA, M. R.; SUCENA, L. F. M. Grupos focais e pesquisa qualitativa: o debate orientado como técnica de investigação. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESTUDOS POPULACIONAIS, 13., Ouro Preto, 04-08 nov. 2002. Anais [...] Campinas: ABESP, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. O anti-Édipo. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil Platôs. São Paulo: Ed. 34, 1995.

DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal. Grupo focal online e offline como técnica de coleta de dados. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 17, n. 1, p. 75-85, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/487/1467. Acesso em: 07 abr. 2022.

FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ. Fiocruz Brasília. Centro de estudos e pesquisas em emergências e desastres em saúde. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia covid-19: recomendações gerais. Brasília: Fiocruz, 2020.

GALLETTI, Maria Cecília. Qual o lugar dos Centros de Convivência na rede substitutiva? In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO. Centros de convivência e cooperativa. São Paulo: CRP-SP, 2015. p. 19-22. (Cadernos Temáticos CRP-SP, 15).

GUATARRI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

HAESBAERT, Rogério; GLAUCO, Glauco. A desterritorialização na obra de Deleuze e Guattari. GEOgraphia, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 07-22, 2009. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2002.v4i7.a13419. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13419. Acesso em: 07 abr. 2022.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.

LIMA, Elizabeth Maria Freire de Araújo; YASUI, Silvio. Territórios e sentidos: espaço, cultura e cuidado na atenção psicossocial. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 38, n. 102, p. 593-606, 2014. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-1104.20140055. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/QbbzS8wB6xFWrmKHPKCNRMb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 abr. 2022.

LIMA, Rossano Cabral. Distanciamento e isolamento sociais pela Covid-19 no Brasil: impactos na saúde mental. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro. v. 30, n. 2, p. e300214, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300214. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/nyq3wrt8qpWFsSNpbgYXLWG/?lang=pt#. Acesso em: 07 abr. 2022.

ORNELL, Felipe et al. “Pandemic fear” and covid-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 232-235, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-4446-2020-0008. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbp/a/WGD9CnJ95C777tcjnkHq4Px/?lang=en. Acesso em: 07 abr 2020.

PASSOS, Eduardo et al. A dimensão instituinte da avaliação. In: ONOCKO-CAMPOS, Rosana Teresa et al.(org.). Pesquisa avaliativa em saúde mental: desenho participativo e efeitos da narratividade. São Paulo: Hucitec, 2008. p. 249-277.

QUÉAU, Philippe. Cibercultura e info-ética. In: MORIN, Edgar (org.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001. p. 460-480.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

SILVEIRA, Nise da. O mundo das imagens. São Paulo: Ática, 2001.

SOMMER, Márcia Regina Ribeiro Gomes; PINHO, Maria José de. Tecnologias da informação e comunicação e o paradigma educacional emergente: em favor de uma formação transdisciplinar. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 5, p. 301-320, 1 ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p301. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3539. Acesso em: 07 abr. 2022.

Published

2022-09-30

How to Cite

Alvarez, A. P. E., Almeida, N. M. de C., Silva, C. O. da, Ramôa, M. de L., Filippo, R. de C. V., Silva, I. C. A. da, … Ferreira, I. L. (2022). Virtual Coexistence Center: potentialities and challenges for health promotion and networks of affection in times of pandemic. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 16(3), 517–529. https://doi.org/10.29397/reciis.v16i3.3307

Issue

Section

For an interdisciplinary ethics dossier