Beyond the limits of health: care from an interdisciplinary perspective
DOI:
https://doi.org/10.29397/reciis.v17i3.3408Keywords:
Interdisciplinarity, Political ethics of care, Academic event, Health care, Covid-19Abstract
This report presents reflections about an interdisciplinary experience that involved the idealization, planning, organization, implementation and dissemination of a virtual scientific event as requisite for the Seminários Avançados de Pesquisa 1 (Advanced Research Seminars 1), one of the disciplines offered by the Programa de Pós-graduação em Informação e Comunicação em Saúde (Postgraduate Program in Health Information and Communication) developed by the Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Institute of Communication and Scientific and Technological Information in Health), one of the technical-scientific units of the Fundação Oswaldo Cruz (Oswaldo Cruz Foundation). The students who began in 2020 their classes to obtain the PhD Degree promoted the webinar “Beyond the limits of health: care from an interdisciplinary perspective” as part of the academic education, and this report is a scientific product of that event. In addition to the development of skills and attitudes, that experience represented a personal, intangible and emotional learning of the care beyond the limits of health as well as an important ethical learning about the “neglected things” and the strength of consensus in the face of a complex scenario marked by a pandemic caused by the SARS-CoV-2, the Covid-19 pandemic.
References
ABOELELA, Sally W. et al. Defining interdisciplinary research: conclusions from a critical review of the literature. Health Services Research, Malden, v. 42, n. 1, p. 329-346, 2007. DOI: https://doi.org/10.1111%2Fj.1475-6773.2006.00621.x. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1955232/. Acesso em: 6 nov. 2021.
BADIOU, Alain. A metafísica da felicidade real. São Paulo: Martins Fontes, 2018.
BADIOU, Alain. Ser, evento, sujeito: o sistema de Alain Badiou. Tradução: Daniel Fabre. LavraPalavra, São Paulo, 20 nov. 2017. Disponível em: https://lavrapalavra.com/2017/11/20/ser-evento-sujeito-o-sistema-de-alain-badiou. Acesso em: 6 nov. 2021.
BADIOU, Alain; TRUONG, Nicolas. Elogio ao amor. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
BARTHES, Roland. Camera lucida: reflections on photography. Tradução: Richard Howard. New York: Hill & Wang, 1981.
BORGEAUD-GARCIANDÍA, Natacha. (comp.). El trabajo de cuidado. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación Medifé Edita, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Miriam-Wlosko/publication/324844795_La_profesion_enfermera_y_el_trabajo_de_cuidado_Puntuaciones_de_investigacion_a_la_luz_de_la_psicodinamica_del_trabajo_y_la_teoria_del_care/links/5ae77da045851588dd7f8755/La-profesion-enfermera-y-el-trabajo-de-cuidado-Puntuaciones-de-investigacion-a-la-luz-de-la-psicodinamica-del-trabajo-y-la-teoria-del-care.pdf. Acesso em: 27 abr. 2021.
CARNUT, Leonardo. Cuidado, integralidade e atenção primária: articulação essencial para refletir sobre o setor saúde no Brasil. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 41, n. 115, p. 1177-1186, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201711515. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/DdWJGmS59ZWHTm59sXvsVCG/?format=pdf. Acesso em: 18 out. 2021.
DALKE, Anne; GROBSTEIN, Paul; MCCORMACK, Elizabeth. Why and how to be interdisciplinary. Academe, v. 92, n. 3, p. 35-37, 2006a. DOI: https://doi.org/10.2307/40252924. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40252924?origin=crossref&seq=2. Acesso em: 28 abr. 2021.
DALKE, Anne; GROBSTEIN, Paul; MCCORMACK, Elizabeth. Exploring interdisciplinarity: the significance of metaphoric and metonymic exchange. Journal of Research Practice, Athabasca, v. 2, n. 2, p. 1-13, 2006b. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/26443189_Exploring_Interdisciplinarity_The_Significance_of_Metaphoric_and_Metonymic_Exchange. Acesso em: 28 abr. 2021.
DUVANEL, Talita. Curso de felicidade atrai mais de 3 milhões de pessoas e se torna um dos mais populares de Yale. O Globo, Rio de Janeiro, 10 abr. 2021. Cultura. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/curso-de-felicidade-atrai-mais-de-3-milhoes-de-pessoas-se-torna-um-dos-mais-populares-de-yale-24964058. Acesso em: 23 ago. 2023.
DWEK, Maurício; MOTTA, Ana Carolina de Gouvêa Dantas; THIOLLENT, Michel Jean-Marie. Relato de experiência da disciplina “Seminários de Docência”, do Programa de Engenharia de Produção da COPPE/UFRJ. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 37-66, 2015. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1971. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1971/1313. Acesso em: 04 maio 2021.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes; TAVARES, Dirce Encarnacion; GODOY, Herminia Prado. Interdisciplinaridade na pesquisa científica. Campinas: Papirus, 2015.
FOUCAULT, Paul-Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. p. 264-287.
FOUCAULT, Paul-Michel. A hermenêutica do sujeito. Tradução: Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006. Edição estabelecida por Frédéric Gros sob a direção de François Ewald e Alessandro Fontana. Disponível em: https://marcosfabionuva.files.wordpress.com/2011/08/a-hermenc3aautica-do-sujeito.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.
FRODEMAN, Robert; KLEIN, Julie Thompson; MITCHAM, Carl (ed.). The Oxford handbook of interdisciplinarity. Kettering: Oxford University Press, 2012.
GATTO, Clarice. A experiência psicanalítica: algumas questões a partir do ambulatório público de Saúde dos Trabalhadores. Orientadora: Sherrine Maria Njaine Borges. 1998. 187 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) – Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 1998.
GILLIGAN, Carol. Une voix différente: pour une éthique du care. Paris: Champs Flammarion, 2008.
GRUDZINSKI, Silvia Cristina. Critérios jornalísticos de noticiabilidade presentes na rotina produtiva da charge. [S. l.: s. n.], 2009. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-kika-criterios.pdf. Acesso em: 11 abr. 2021.
HALL, Judith G. et al. A meeting of minds: interdisciplinary research in the health sciences in Canada. Canadian Medical Association Journal, Ottawa, v. 175, n. 7, p. 763-771, 2006. DOI: https://doi.org/10.1503%2Fcmaj.060783. Disponível em: https://www.cmaj.ca/content/cmaj/175/7/763.full.pdf. Acesso em: 30 jun. 2022.
HARAWAY, Donna J. When species meet. Minnesota: University of Minnesota Press. 2008.
HOLBROOK, J. Britt. What is interdisciplinary communication? Reflections on the very idea of disciplinary integration. Synthese, [s. l.], v. 190, n. 11, p. 1865-1879, 2013. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11229-012-0179-7. Acesso em: 22 ago. 2023.
HORTA, Natália Botelho. O meme como linguagem da internet: uma perspectiva semiótica. Orientação: Sérgio Araújo de Sá. 2015. 191 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2015. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/18420. Acesso em: 22 ago. 2023.
KLEIN, Julie Thompson. Interdisciplinarity: history, theory, and practice. Detroit: Wayne State University, 1990.
LACAN, Jacques. O seminário: livro 7, a ética da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.
LATTUCA, Lisa R. Creating interdisciplinarity: interdisciplinary research and teaching among college and university faculty. Nashville: Vanderbilt University Press, 2001.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro 1: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
NAIR, Kalpana M. et al. It's all about relationships: a qualitative study of health researchers' perspectives of conducting interdisciplinary health research. BMC Health Services Research, Londres, v. 8, n. 1, p. 1-10, 2008. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1186/1472-6963-8-110.pdf. Acesso em: 5 maio 2021.
NEWELL, William H.; GREEN, William J. Defining and teaching interdisciplinary studies. In: NEWELL, William H. (ed.). Interdisciplinarity: essays from the Literature. New York: College Entrance Examination Board, 1998. p. 23-34.
PAPERMAN, Patricia. La ética del cuidado y las voces diferentes de la investigación. In: BORGEAUD-GARCIANDÍA, Natacha (comp.). El trabajo de cuidado. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Fundación Medifé Edita, 2018. p. 211-230. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Miriam-Wlosko/publication/324844795_La_profesion_enfermera_y_el_trabajo_de_cuidado_Puntuaciones_de_investigacion_a_la_luz_de_la_psicodinamica_del_trabajo_y_la_teoria_del_care/links/5ae77da045851588dd7f8755/La-profesion-enfermera-y-el-trabajo-de-cuidado-Puntuaciones-de-investigacion-a-la-luz-de-la-psicodinamica-del-trabajo-y-la-teoria-del-care.pdf. Acesso em: 27 abr. 2021.
PINHEIRO, Roseni. Cuidado em saúde. In: PEREIRA, Isabel Brasil; LIMA, Júlio César França. (org.). Dicionário da educação profissional em saúde. 2. ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2008. p. 110-111. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/25955/2/Livro%20EPSJV%20008871.pdf. Acesso em: 27 abr. 2021.
PUIG DE LA BELLACASA, Maria. Matters of care in technoscience: assembling neglected things. Social Studies of Science, [s. l.], v. 41, n. 1, p. 85-106, 2011. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312710380301. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0306312710380301. Acesso em: 23 ago. 2023.
PUIG DE LA BELLACASA, Maria. Nothing comes without its world: thinking with care. The Sociological Review, [s. l.], v. 60, n. 2, p. 197-216, 2012. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2012.02070.x. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/j.1467-954X.2012.02070.x. Acesso em: 23 ago. 2023.
REZER, Ricardo; MATSUÊR, Regia Yoshie. Paradoxos e contradições da interdisciplinaridade: reflexões críticas em um programa de pós-graduação da área interdisciplinar. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, Mossoró, v. 6, n. 16, p. 12-28, 2020. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/89e9/16f35dd7c5f24ba7e6a5c438f081607cddec.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.
RORTY, Richard. Philosophy and social hope. New York: Penguin, 1999.
SANTOS, Valdeci Ribeiro dos; RIBEIRO, Wallace Cabral. Spinoza: uma filosofia da imanência dos afetos. Kínesis: Revista de Estudos dos Pós-Graduandos em Filosofia, Marília, v. 12, n. 33, p. 198-212, 2020. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-8900.2020.v12n33.p198-212. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/kinesis/article/view/11358. Acesso em: 30 jun. 2022.
SEWAYBRICKER, Luciano Espósito. Felicidade: utopia, pluralidade e política: a delimitação da felicidade enquanto objeto para a ciência. Orientador: Sigmar Malvezzi. 2017. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. DOI: https://www.doi.org/10.11606/T.47.2017.tde-05102017-175007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47134/tde-05102017-175007/publico/sewaybricker_do.pdf. Acesso em: 4 maio 2021.
SILVA, Marcela Costa de Almeida et al. Uso de tecnologia da informação e comunicação YouTube para produção e divulgação de conteúdo sobre o curso de medicina: experiências dos acadêmicos. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 489-504, 2021. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v15i2.2222. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2222. Acesso em: 22 ago. 2023.
TIBOLA, Talita. Cuidado com dissenso: pensando mobilizações político-artísticas no Rio de Janeiro a partir de uma ética-prática do cuidado. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, v. 11, n. 1, p. 185-199, 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v11n1/15.pdf. Acesso em: 27 abr. 2021.
TRONTO, Joan C. Moral boundaries: a political argument for an ethic of care. New York: Routledge, 1993.
VAN DOOREN, Thom. Care. Environmental Humanities, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 291–294, May 2014. DOI: https://doi.org/10.1215/22011919-3615541. Disponível em: https://read.dukeupress.edu/environmental-humanities/article/5/1/291/8194/Care. Acesso em: 23 ago. 2023.
WEINGART, Peter. Interdisciplinarity and the new governance of universities. In: WEINGART, Peter; PADBERG, Britta (ed.). University Experiments in Interdisciplinarity: obstacles and opportunities. Bielefeld: transcript Verlag, 2014. p. 151-174.
WEINGART, Peter; STEHR, Nico (ed.). Practising interdisciplinarity. Toronto: University of Toronto Press, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.