Heritage and memory of public interest in times of pandemic: a study on the communication of memories and stories about covid-19 through digital narratives
DOI:
https://doi.org/10.29397/reciis.v17i2.3581Keywords:
Memory, Covid-19, Communication, Public interest, Digital narrativesAbstract
The covid-19 pandemic has generated an increase in digital data repositories that record people’s memories of the pandemic, giving rise to several virtual communities that promote the production of memories by sending life stories in different media. Based on an exploratory and documental study, this work presents a survey of digital platforms from different actions and university, cultural and media institutions, and civil society associations that have launched digital repositories to collect and share reports about people’s experiences about the covid-19 pandemic. The analysis and the comparison of the memorial records of the repositories indicate the importance of life stories integrated with visual narratives composed of photographs and videos to build a more inclusive network of memories of the covid-19 pandemic, that is, a network based on the experiences of different publics and/or communities, constituting itself as a memory of public interest for the construction of a cultural heritage of this context. The results indicate the importance of new technologies as means of communication and information on this data of public interest, with emphasis on transmedia narratives – that are present in some of the platforms analyzed – as contemporary narrative forms that enable the active participation and engagement of different audiences.
References
ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
ARIZONA STATE UNIVERSITY. School of Historical, Philosophical and Religious Studies. A journal of the plague year: an archive of covid-19. Tempe: Arizona State University, [2020a]. Disponível em: https://covid-19archive.org/s/archive/item. Acesso em: 13 maio 2023.
ARIZONA STATE UNIVERSITY. School of Historical, Philosophical and Religious Studies. Publicações. Tampe, 2020b. Instagram: @covid19archive1. Disponível em: https://www.instagram.com/covid19archive1/. Acesso em: Acesso em: 13 maio 2023.
ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.
BOURDAA, Mélanie. France: telling tales of cultural heritage using transmedia storytelling. In:
FREEMAN, Matthew; PROCTOR, William (ed.). Global convergence cultures: transmedia Earth. Nova York: Routledge, 2018. p. 69-82.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
COSTA, João Roberto Vieira da. Comunicação de Interesse Público: ideias que movem pessoas e fazem um mundo melhor. São Paulo: Jaboticaba, 2006.
DODEBEI, Vera. Memoração e patrimonialização em três tempos: mito, razão e interação digital. In: TARDY, Cécile; DODEBEI, Vera D. (ed.). Memória e novos patrimônios. Marselha: OpenEdition Press, 2015. Disponível em: https://books.openedition.org/oep/417. Acesso em: 01 out. 2022.
DODEBEI, Vera. Memória e patrimônio: perspectivas de acumulação/ dissolução no ciberespaço. Aurora: Revista de Arte, Mídia e Política, São Paulo, n. 10, p. 36-50, 2011. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/4614. Acesso em: 1 out. 2022.
FALCI, Carlos Henrique. Poéticas da memória: invenção e descoberta no uso de metadados para a criação de memórias culturais em ambientes programáveis. Ars, São Paulo, v. 11, n. 22, p. 155-166, 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2013.80661. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/80661. Acesso em: 1 out. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOULART, Elias E.; PERAZZO, Priscila F. Caminhos cruzados no mundo digital: a hipermídia e a memória. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 11, n. 21, p. 16-23, 2010. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/1176. Acesso em: 1 out. 2022.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
HARTMANN, Sara. Walter Benjamin e Paul Ricoeur: narração e experiência por vir. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, n. 9, p. 13-23, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/cadernosbenjaminianos/article/view/8598. DOI: http://dx.doi.org/10.17851/2179-8478.0.9.13-23. Acesso em: 1 out. 2022.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva. São Paulo: Loyola, 1999.
MOURÃO JÚNIOR, Carlos Alberto; FARIA, Nicole Costa. Memória. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 28, n. 4, p. 780-788, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-7153.201528416. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-7153.201528416. Acesso em: 1 nov. 2022.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101. Acesso em: 25 maio. 2023.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Histórico da pandemia de covid-19. Washington, DC: Opas, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19. Acesso em: 12 jan. 2023.
PERAZZO, Priscila F. Narrativas orais de histórias de vida. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 16, n. 30, p. 121-131, 2015. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/2754. DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol16n30.2754. Acesso em: 12 dez. 2022.
ROSSETTI, Regina. Categorias de inovação para os estudos em comunicação. Comunicação & Inovação, v. 14, n. 27, p. 63-72, 2013. DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol14n27.2262. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/2262. Acesso em: 12 jan. 2023.
SANTAELLA, Lúcia. A potência expansionista da narrativa. In: SANTAELLA, Lucia; MASSAROLO, João; NESTERIUK, Sergio (org.) Desafios da transmídia: processos e poéticas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2018. p. 66-83.
SANTHIAGO, Ricardo. Duas palavras, muitos significados: alguns comentários sobre a história pública no Brasil. In: MAUAD, Ana Maria; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; SANTHIAGO, Ricardo. (org.). História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016. p. 23-36.
SCOLARI, Carlos A. Narrativas transmedia: cuando todos os medios cuentan. Barcelona: Deusto, 2013.
UNIVERSIDADE DE CAMPINAS. #Memóriascovid19. Campinas: Unicamp, 2020a. Disponível em: https://memoriascovid19.unicamp.br/. Acesso em: 13 maio 2023.
UNIVERSIDADE DE CAMPINAS. Publicações. Campinas, 2020b. Instagram: @memoriascovid19. Disponível em: https://www.instagram.com/memoriascovid19. Acesso em: 13 maio 2023.
UNIVERSITÄT HAMBURG; RUHR-UNIVERSITÄT BOCHUM; JUSTUS-LIEBIG-UNIVERSITÄT GIESSEN. Coronarchiv. Alemanha: Universität Hamburg, 2020a. Disponível em: https://coronarchiv.blogs.uni-hamburg.de. Acesso em: 13 maio 2023.
UNIVERSITÄT HAMBURG; RUHR-UNIVERSITÄT BOCHUM; JUSTUS-LIEBIG-UNIVERSITÄT GIESSEN. Publicações. Alemanha, 2020b. Instagram: @coronarchiv. Disponível em: https://www.instagram.com/coronarchiv/. Acesso em: 13 maio 2023.
VIRILIO, Paul. O paradoxo da memória do presente na era cibernética. In: CASALEGNO, Federico. Memória cotidiana: comunidades e comunicação na era das redes. Porto Alegre: Sulina, 2006. p. 90-104.
WORCMAN, Karen; HENRIQUES, Rosali Maria N. Curadoria colaborativa: uma experiência digital do Museu da Pessoa. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 5, p. 57-73, 2017. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n5p57. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3836. Acesso em: 12 dez. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luciana de Almeida Cunha, Franceli Guaraldo, Priscila Ferreira Perazzo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.