The complex thinking of organizational communication: on identity, concept-image and image management of science and of SUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v17i1.3619

Keywords:

Communication, Organizational communication, Complexity, Organizations, Public communication

Abstract

Along with communication theories, the experience acquired during the path from ‘factory floor’ employee to manager of a small business contributed to the academic reflections done by scientist and professor Rudimar Baldissera in the organizational communication field. In an interview to Reciis, the professor mobilizes terms frequently associated with communication and organizations, such as concept-image, identity and audience, and problematizes the prism of decisions and objectives of management in perspective of communication for sharing, dialogue, action/feedback and disturbances generated by the different publics that are constitutive of organizations. Through reflections from the paradigm of complexity, Baldissera discusses the ‘weaving’ and ‘reweaving’ of the image of health institutions, science, public universities and SUS, in the contemporary context marked by the health emergency of covid-19. He highlights organizational communication as a consolidated field in the construction of criticism and knowledge in communication and information field. Rudimar Baldissera is an associate professor at the Department of Communication – Faculty of Library Science and Communication (Fabico), and professor and researcher at PPGCOM/UFRGS.

Author Biography

Rudimar Baldissera, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Porto Alegre, RS

Doutorado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

BALDISSERA, Rudimar. A complexidade dos processos comunicacionais e interação nas organizações. In: MARCHIORI, Marlene. (org.). Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2010. p. 199-213. (Série Comunicação Organizacional, 2).

BALDISSERA, Rudimar. A comunicação no (re) tecer da cultura organizacional. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, Sâo Paulo, n. 10, p. 52-62, 2009a. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/16. Acesso em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. A teoria da complexidade e novas perspectivas para os estudos de comunicação organizacional. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling (org.). Comunicação organizacional: histórico, fundamentos e processos. São Paulo: Saraiva, 2009b. v. 1, p. 135-164.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação e significação na construção da imagem-conceito. Fronteira – Estudos Midáticos, São Leopoldo, v. 10, n. 3, p. 193-200, 2008a. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/5397#:~:text=Apresenta%2Dse%20a%20compreens%C3%A3o%2Fexplica%C3%A7%C3%A3o,for%C3%A7a%2C%20tais%20como%20a%20cultura. Disponível em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional: o treinamento de recursos humanos como rito de passagem. São Leopoldo: Unisinos, 2000.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional: uma reflexão possível a partir do Paradigma da Complexidade. In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Thereza Nogueira (org.). Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2008b. p. 149-177.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional e imagem-conceito: sobre gestão de sentidos no ambiente digital. In: RUÃO, Teresa; NEVES, Ronaldo; ZILMAR, José. (org.). A comunicação organizacional e os desafios tecnológicos: estudos sobre a influência tecnológica nos processos de comunicação nas organizações. Minho: CS Edições, 2017. p. 1-17. Disponível em: https://www.cecs.uminho.pt/publicacao/a-comunicacao-organizacional-e-os-desafios-tecnologicos-estudos-sobre-a-influencia-tecnologica-nos-processos-de-comunicacao-nas-organizacoes/. Acesso em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, São Paulo, v. 6, n. 10-11, p. 115, 2009c. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2009.139013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139013. Acesso em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. Imagem-conceito: anterior à comunicação, um lugar de significação. 2004. 298 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação Social da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2004.

BALDISSERA, Rudimar. Isolamento social, discursos e sentidos circulantes da/na pandemia. In: GUERRA, Laura Ferreira et al. (org.). Horizontes da comunicação: experiências, entrevistas e transcriações na pandemia. Porto Alegre: Imaginalis, 2021. p. 12-27. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/234331?locale-attribute=es. Acesso em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. Notas para uma epistemologia da comunicação organizacional. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling; LIMA, Fábia Pereira; SAMPANIO, Adriano de Oliveira (org.). Comunicação organizacional e relações públicas: 15 anos da Abrapcorp. Salvador: EDUFBA, 2022. p. 47-61. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/35309. Acesso em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. O (re)tecer a cultura organizacional. In: CONGRESSO BRASILEIRO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E RELAÇÕES PÚBLICAS, 2., 28-30 abr. 2008, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Abrapcorp, 2008c. Disponível em: https://www.abrapcorp2.org.br/anais2008/gt7_baldissera.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar. Por uma compreensão da comunicação organizacional. In: SCROFERNEKER, Cleusa Maria Andrade (org.). O diálogo possível: comunicação organizacional e paradigma da complexidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008d. p. 31-50.

BALDISSERA, Rudimar. Tensões dialógico-recursivas entre a comunicação e a identidade organizacional. identidade organizacional. Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 228-243, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/138954/134302. Acesso em: 14 mar. 2023.

BALDISSERA, Rudimar et al. Jornalismo e diversidade: vozes na revista Exame. Animus: Revista Interamericana de comunicação midiática, Santa Maria, v. 21, p. 1-18, 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/2175497765797. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/65797. Acesso em: 10 mar. 2023.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 12. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1996.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1989

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 4. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000a.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000b. p. 103-133.

MAFFESOLI, Michel. Da identidade à identificação. In: MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 1996. p. 299-350.

MORIN, Edgar. A noção de sujeito. In: SCHNITMAN, Dora Fried (org.). Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 45-58.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000a.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.

MORIN, Edgar. Meus demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000b.

MORIN, Edgar. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999.

MORIN, Edgar. O método 4: as ideias: habitat, vida, costumes, organização. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002a.

MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina, 2002b.

Published

2023-03-17

How to Cite

Baldissera, R. (2023). The complex thinking of organizational communication: on identity, concept-image and image management of science and of SUS. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 17(1), 190–205. https://doi.org/10.29397/reciis.v17i1.3619