Health Education capabilities Based on Virtual Reality

Authors

  • Paulo Vinícius de Farias Paiva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.
  • Liliane dos Santos Machado Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.
  • Sérgio Ribeiro dos Santos Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.
  • Renata Olívia Gadelha Romero Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.540

Keywords:

Virtual Reality, Health Education, Information Systems, Virtual Environments, Simulators

Abstract

The main goal of virtual reality is to create three-dimensional environments that users can explore and manipulate with the feeling of being immersed in realistic simulations. VR systems are mainly characterized by a high degree of realism in their simulation of real world experiences or even fictitious situations. Medicine and healthcare are benefiting from VR, especially the collaborative virtual environments for teaching various procedures that enable distance education as well as collaboration for remote users. In the context of health education, these systems exhibit some advantages over traditional teaching methods: lower cost for training students, decreased use of guinea pigs and anatomical specimens in laboratories and the possibility of more interactive teaching. Therefore, the aim of this study is to present and discuss the studies that have been performed to highlight the ongoing challenges related to the use of VR in the field of health education.

Author Biographies

Paulo Vinícius de Farias Paiva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.

Possui graduação em Tecnologia em Redes de Computadores pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba. Mestrando do Programa de Pós Graduação em Modelos de Decisão e Saúde da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e atua junto ao grupo de pesquisa do Laboratório de Tecnologias para o Ensino Virtual e Estatística (LabTEVE).

Liliane dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.

Professora associada do Departamento de Informática da Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Computação Aplicada pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais e doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo. Atua junto ao grupo de pesquisa do Laboratório de Tecnologias para o Ensino Virtual e Estatística (LabTEVE) da UFPB.

Sérgio Ribeiro dos Santos, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.

Enfermeiro. Administrador. Doutor em Sociologia. Professor Associado do Departamento de Enfermagem Clinica e do Programa de Pós-Graduação em Modelos de Decisão e Saúde da Universidade Federal da Paraíba. Coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Administração e Informática em Saúde (GEPAIE).

Renata Olívia Gadelha Romero, Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, PB, Brasil.

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal da Paraíba. Enfermeira especialista em Avaliação em Saúde pela Ensp/Fiocruz e em Epidemiologia pelo IPTSP/UFG. Mestranda do Programa de Pós Graduação em Enfermagem da UFPB.

How to Cite

Paiva, P. V. de F., Machado, L. dos S., Santos, S. R. dos, & Romero, R. O. G. (2013). Health Education capabilities Based on Virtual Reality. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 7(3). https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.540

Issue

Section

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