Non-compulsory stages in Nutrition courses: the search for teaching quality that attends to the actual legal demanding – A case report
DOI:
https://doi.org/10.3395/reciis.v5i3.562Keywords:
Stage, Supervised stage, Education quality, LegislationAbstract
This article discusses the experience of non-compulsory stages in the Nutrition course of the Mackenzie Presbiterian University. The objective is to subside the reflection about the law of stage considering one proposal for the monitoring of these stages. We consider that the period of stages is one of the most crucial steps in the formation of the nutritionist and in virtue of the new paradigms that are presented for the stages, the recent approach adopted to develop the non compulsory stages in the Nutrition courses. We concluded that this experience is well done, because further than the attendance to the legislation, it has been demonstrated that the monitoring of the student downsizes the learning troubles, improves the relationship between the Education Institution and the company, and the prepares the future professional.References
BOUCINHAS FILHO, J.C. A nova Lei de Estágio. Jus Navigandi, Teresina, v.12, n.1930, 2008. Disponível em: <http://jus2.uol.com.br/doutrina/texto.asp?Id=11848>. Acesso em: 06 jun. 2010.
BRASIL, Lei n° 11.788, de 25 de setembro de 2008. Altera a legislação que regulamenta legislação nacional alusiva ao contrato de estágio para estudantes do ensino regular. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 27 set. 2008. Disponível em: < lei 11.788 de 25/09/2008 >. Acesso em: 21 jul. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 05/2001: Diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em Nutrição. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 09 nov. 2001. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/cne/pdf/CES05.pdf>. Acesso em: 18 jun. 2010.
CASCUDO, L.C. História da Alimentação no Brasil. 3. ed. São Paulo: Global, 2004.
CFN – CONSELHO FEDERAL DE NIUTRICIONISTAS. Resolução 380/2005. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2006. Disponível em: <http://www.cfn.org.br>. Acesso em: 21 jul. 2010.
COSTA, L.M.; GERMANO, R.M. Estágio curricular supervisionado na graduação de enfermagem: revisando a história. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v.60, n.6, p.706-10, nov./dez. 2007.
FEUERWERKER, L.C.M.; LIMA, V.V. Os paradigmas de atenção à saúde e da formação de recursos humanos. In: MINISTÉRIO DA SAÚDE (BR). Política de recursos humanos em saúde. Brasília: 2002. p. 169-78.
KENNEDY, D. M. Student managed learning management systems: Teachers as designers. In:
KOMMERS P., RICHARDS G. Proceedings of world conference on educational multimedia, hypermedia and telecommunications. Montreal: 2005, p. 3172–8.
MPT - MINISTÉRIO PÚBLICO DO TRABALHO, Procuradoria Regional do Trabalho – 2ª Região (SP). Notificação Recomendatória N° 6.100. São Paulo, 22 jun. 2001.
SANTOLINI, R.B. A lei 11.788/08: A nova lei do estágio. Conteúdo Jurídico, Brasília. DF, 2009. Disponível em: <http://www.conteudojuridico.com.br/artigos&ver.=2.2275>. Acesso em: 06 jun. 2010.
SAUPE, R. Ação e reflexão na formação do enfermeiro através dos tempos. In: SAUPE, R. Educação em enfermagem: da realidade construída à possibilidade em construção. Florianópolis: UFSC; 1998. p. 28-73.
SILVA, M.L. Estágio curricular: desafios da relação teoria e prática. In: SILVA, M.L. Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua prática. Natal: EDUFRN; 2005. p. 11-9.
TRAJMAN, A.; ASSUNÇÃO, N.; VENTURI, M.; TOBIAS, D.; TOCHI, V.; BRANT, V. A preceptoria na rede básica da Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro: opinião dos profissionais de saúde. Revista Brasileira de Educação Médica. Rio de Janeiro, v.33, n. 1, p. 24-31, 2009.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.




