Health education to asthma bearer
DOI:
https://doi.org/10.3395/reciis.v5i3.566Keywords:
health education, Asthma, Motivation, Video-Audio MediaAbstract
The article summarizes fundamentals, knowledge and asthma state of art, a theoretical review of clinical and psychological implications of this illness. Examines health education concept and the programs of health education for asthma patients. Focusing on children and adolescents, reflects on the question of motivation, considered essential in the educational intervention. Investigates the use of audiovisual materials for foster youth motivation, commitment and adherence to treatment. Concludes that audiovisual resources can provide positive results in this direction.References
III CONSENSO BRASILEIRO NO MANEJO DA ASMA. Jornal Brasileiro de Pneumologia, São
Paulo, v.28, S1, 2002.
IV DIRETRIZES BRASILEIRAS PARA O MANEJO DA ASMA. Revista Brasileira de Alergia e
Imunopatologia, São Paulo, v.29, n.5, 2006.
ALVES, V. S. Um modelo de educação em saúde para o programa saúde da família: pela
integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial. Interface, Comunicação,
Saúde, Educação, v.9, n.16, p.39-52, 2005.
BETTENCOURT, A. R. C. et al. Educação de pacientes com asma: atuação do enfermeiro.
Jornal de Pneumologia, v.28, n.4, p.193-200, 2002.
BOULET, L. P. et al. Asthma education. CHEST Journal, v.106, n.4 p.184S-196S, 1994.
BRASIL. Secretaria de Vigilância em Saúde. Saúde Brasil 2009. Brasília: Ministério da Saúde,
BRYANT-STEPHENS, T.; LI, Y. Community asthma education program for parents of urban
asthmatic children. Journal of The National Medical Association, v.96, n.7, Jul. 2004.
CAMPOS, H. S. Asma: suas origens, seus mecanismos inflamatórios e o papel do
corticosteróide. Revista Brasileira de Pneumologia Sanitária, v.15, n.1, p.47-60, 2007.
CAMPOS, H. S. Asma e DPOC: vida e morte. Boletim de Pneumologia Sanitária, v.12, n.1,
p.39-55, 2004.
CAMPOS, H. S. Considerando a asma. Boletim de Pneumologia Sanitária, v.10, n.1, p.74-
, 2002.
CAMPOS, H. S. Doenças pulmonares crônicas. RBM: revista brasileira de medicina, v.65, n.3,
p.42-55, 2008.
CARVALHO, N. S. et al. Asma e doença pulmonar obstrutiva crônica: uma comparação entre
variáveis de ansiedade e depressão. Jornal Brasileiro de Pneumologia, v.33, n.1, p.1-6,
CYRINO, A. P.; CYRINO, E. G. Integrando comunicação, saúde e educação: experiência do
UNI-Botucatu. Interface, Comunicação, Saúde, Educação, v.1, n.1, p.157-168, 1997.
FRANZEN, E. et al. Adultos e idosos com doenças crônicas: implicações para o cuidado de
enfermagem. Revista HCPA, v.27, n.2, p.28-31, 2007.
GOFFMAN, E. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro:
LTC, 1988.
GOULART, C. M.; SPERB, T. M. Histórias de criança: as narrativas de crianças asmáticas no
brincar. Revista Psicologia: reflexão e crítica, v.16, n.2, p.355-365, 2003.
LASK, B. Motivating children and adolescents to improve adherence. The Journal of
Pediatrics, v.143, n.4, p.430-433, 2003.
LEHRER, P. et al. Psychological aspects of asthma. Journal of Consulting and Clinical
Psychology, v.70, n.3, p.691-711, 2002.
MARCELLI, D. Manual de psicopatologia de ajuriaguerra. Porto Alegre: Artmed, 1998.
MARTINS, R. 21 de Junho, “Dia Nacional de Controle da Asma”. Cuiabá, MT: Saúde, 21
de jun. de 2010. Disponível em: <http://www.mtsaude.mt.gov.br.> Acesso em: jan. 2011.
MCQUEEN, D. Continuing efforts in global chronic disease prevention. Preventing Chronic
Disease, v.4, n.2, p.1-2, 2007.
MENDES, E. V. As redes de atenção à saúde. Revista Ciência e Saúde Coletiva, v.15, n.5,
p.2297-2305, 2010.
NOGUEIRA, K. T.; LOPES, C. S. Associação entre transtornos mentais comuns e qualidade de
vida em adolescentes asmáticos. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v.13, n.3,
p.476-486, 2010.
PALACIOS, M. O medo do vazio: comunicação, sociabilidade e novas tribos. In: RUBIM, A. A.
C. (Org.). Idade Mídia. Salvador: EDUFBA, 1995.
PEREIRA, D. Mídia e ciência são temas discutidos em seminário no ISC. Ciência e Cultura. 02
set. 2011. Disponível em: <http://www.cienciaecultura.ufba.br/agenciadenoticias/noticias/midia-e-ciencia-sao-temas-de-seminario-no-isc>. Acesso em: 4 set.
PIRES, E. G. A experiência audiovisual nos espaços educativos: possíveis interseções entre
educação e comunicação. Revista Educação e Pesquisa, v.36, n.1, p.281-295, 2010.PIRES, E. G. Algumas reflexões sobre educação e meios audiovisuais. Revista Travessias,
v.3, n.2, p.1-16, 2009.
RAMOS-CERQUEIRA, A. T. A.; CREPALDI, A. L. Qualidade de vida em doenças pulmonares
crônicas: aspectos conceituais e metodológicos. Jornal de Pneumologia, v.26, n.4, p.207-
, 2000.
ROSE, D. Análise de imagens em movimento. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa
qualitativa com texto, imagem e som: um manual pratico. Petrópolis: Vozes, 2002.
SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo:
Paulus, 2004.
SANTANA, R. Programa de controle da asma da Fameb-Ufba é modelo para OMS. Ciência e
Cultura. 1 set. 2011. Disponível em:
Acesso em: 4 set. 2011
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PNEUMOLOGIA E TISIOLOGIA. Sociedade Brasileira de
Pneumologia e Tisiologia alerta para a falta de informação da população sobre a asma.
Boletim da SBPT, Brasília, v.8, n.3, p.1-9, 2009.
TEIXEIRA, L. C. Morte, luto e organização familiar: à escuta da criança na clínica psicanalítica.
Revista Psicologia Clínica, v.18, n.2, p.63-76, 2006.
TEIXEIRA, L. R. et al. Percepção dos pais sobre as limitações da asma em alunos de um
programa de educação física adaptada. Revista Diálogos Possíveis, v.4, n.1, p.175-190,
TEIXEIRA, M. Comunicação ameniza preconceitos gerados pela tuberculose. Ciência e
Cultura. 31 maio 2011. Disponível em: <http://www.cienciaecultura.ufba.br/
agenciadenoticias/noticias/comunicacao-ameniza-preconceitos-gerados-pela-tuberculose>.
Acesso em: 4 set. 2011
VIEIRA, A. Asma é a terceira causa de internação hospitalar no País. A Tarde, Salvador, 19
dez. 2010. Caderno Região Metropolitana, p. A8-A9.
WEN, C. L. Proposta da série juventude, saúde e comunicação. Juventude, Saúde e
Comunicação, Brasília, Ano 10, Boletim n.9, ago. 2010. Secretaria de Educação a
Distância/Ministério da Educação
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.