Incubator distance courses: an experience within the FIOCRUZ and the possibility of an integrated education process for SUS

Authors

  • Nilton Bahlis dos Santos Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Antonio Cordeiro Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Maria João Spilker Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Thiago Petra Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Rodrigo Vieira Ribeiro Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Silvia M. M. Costa Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Claudia Martins Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Maria Angélica Costa Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Paulo Abilio Varella Lisboa Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.603

Keywords:

Incubator, Distance Education, Non-formal education, Connectivity, of Learningand practice communities.

Abstract

It is challenging to provide training and continuing education for the participants in the UnifiedHealth System (Sistema Único de Saúde - SUS) as well as to provide health education to thepopulation because of the difficulties in providing face-to-face training considering thecontinental-size of Brazil and because of the distinct needs of the participants. SUS includesnot only professionals with Master’s and / or PhD degrees but also auxiliary workers, healthsurveillance agents, caregivers, promoters, public health technicians, members of population-based organizations and NGOs dedicated to health-related activities. Distance learning (DL) iseffective for all levels and types of education, learning and training and provides anopportunity to address this challenge in critical regions and regions that are difficult to access.We described the process of creating an incubator for developing distance courses, whichsupport various formal and non-formal education initiatives that aim to increase the number ofvacancies and educational services and contribute to health promotion initiatives by offeringflexible hours and diverse methodologies and initiatives, educating and training workers andcitizens about the health system across the country. The experiment we reviewed hereincludes a reflection on the transformation in the educational process and the possible effectson SUS as integration increases.

Author Biographies

Nilton Bahlis dos Santos, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Coordenador do Next/ Icict - Professor permanente do PPGICS - Fundação Oswaldo Cruz

Antonio Cordeiro, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisador no Next/Icict, especialista em Informática e Educação pela UFRJ. Gerência deComunicação Social da ANS

Maria João Spilker, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisador no Next/Icict, Telecoach pela Universidade de Paderborn/Alemanha e em e-Moderating e e-Tivities pela All Things in Moderation /Grâ-Bretanha

Thiago Petra, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisador do Next/Icict, mestre em Informação e Comunicação em Saúde pelo PPGICS

Rodrigo Vieira Ribeiro, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisador no Next/Icict, especialista em Informática na Educação pela UFLA e mestre emEducação pela UNESA

Silvia M. M. Costa, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisadora no Next/Icict e do Centro de Estudo e Pesquisa do Envelhecimento (CEPE) doInstituto Vital Brazil

Claudia Martins, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisadora no Next/Icict e Coordenadora de Estudos e Projetos Estratégico - Diplan/Fiocruz

Maria Angélica Costa, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisadora no Next/Icict, doutoranda em Informação e Comunicação em Saúde peloPPGICS. EAD ENSP/Fiocruz

Paulo Abilio Varella Lisboa, Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnologia em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pesquisador no Next/Icict , Médico Veterinário, Mestre em Ciências – UFRRJ

How to Cite

Santos, N. B. dos, Cordeiro, A., Spilker, M. J., Petra, T., Ribeiro, R. V., Costa, S. M. M., … Lisboa, P. A. V. (2013). Incubator distance courses: an experience within the FIOCRUZ and the possibility of an integrated education process for SUS. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 7(3). https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.603

Issue

Section

Avanços tecnológicos