LGBTQIA+ representations and cultural studies: invisibility of gender diversity in fashionable audiovisuals

Authors

  • Luciomar de Carvalho Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação em Comunicação. Santa Maria, RS
  • Flavi Ferreira Lisboa Filho Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação em Comunicação. Santa Maria, RS http://orcid.org/0000-0003-4307-9401

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v13i3.1726

Keywords:

Cultural studies, Representation, LGBTQIA , Fashion, Publicity.

Abstract

Fashion is often used as a sign of social distinction and erasure of genres. Nowadays its hegemonic production still distinguishes female and male gender but the others have no representation in it. On the other hand, the criticism about a model of advertising production, which strengthens the hegemonic patterns of compulsory binarisms between sex and gender, has been effected by means of a few expressive and still recent movement that calls for new models of representation. This theoretical essay seeks through cultural studies to reflect on LGBTQIA+ representations in fashion advertising, stressing the importance of gender diversity to be represented in a non-stereotyped way, giving them visibility, avoiding to silence them and their erasure.

Author Biographies

Luciomar de Carvalho, Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação em Comunicação. Santa Maria, RS

Mestrado em Desenvolvimento pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul.

Flavi Ferreira Lisboa Filho, Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós-graduação em Comunicação. Santa Maria, RS

Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

Published

2019-09-13

How to Cite

Carvalho, L. de, & Lisboa Filho, F. F. (2019). LGBTQIA+ representations and cultural studies: invisibility of gender diversity in fashionable audiovisuals. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 13(3). https://doi.org/10.29397/reciis.v13i3.1726