Zika and microcephaly on Fiocruz’s Facebook: the search for dialogue with the population and the action against rumors about the epidemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v14i1.1792

Keywords:

Communication and health, Science Communication, Zika, Microcephaly, Facebook.

Abstract

This article analyzes how Oswaldo Cruz Foundation’s page on Facebook approached the epidemic of zika and microcephaly between May 2015 and May 2016. Following procedures of the content analysis, we highlight characteristics of the posts on the topic based on their frequency, frame, format and engagement. We also qualitatively analyze part of the comments of the posts with the highest level of engagement. The results show the great attention received by the theme on the page and bring to evidence the prioritization of the scientific and political-institutional frame, the use of science to confer credibility to the content and the popularity of the posts about rumors among the public. There was also little interaction on the part of Fiocruz and small variation of the formats used in the posts, with prioritization of traditional resources.

Author Biographies

Paloma da Silva Barreto, Fundação Oswaldo Cruz, Casa de Oswaldo Cruz, Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ

Graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Luís de Amorim, Fundação Oswaldo Cruz, Casa de Oswaldo Cruz, Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ

Mestrado em Comunicação, Ciência e Mídia pela Fundação Oswaldo Cruz.

Marcelo Pereira Garcia, Fundação Oswaldo Cruz, Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ

Mestrado em Informação e Comunicação em Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz.

Carla Almeida, Fundação Oswaldo Cruz, Casa de Oswaldo Cruz, Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Química Biológica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2020-03-31

How to Cite

Barreto, P. da S., Amorim, L. de, Garcia, M. P., & Almeida, C. (2020). Zika and microcephaly on Fiocruz’s Facebook: the search for dialogue with the population and the action against rumors about the epidemic. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 14(1). https://doi.org/10.29397/reciis.v14i1.1792

Issue

Section

Fake news and health dossier