Weaknesses to see the Developing Potential: The continuing education guides health professionals in population assistance in dengue contingency

Authors

  • Christiane Leal Corrêa Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Carlos Barbosa Faculdade de Enfermagem Luiza de Marillac. Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Arlindo Serpa Filho Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.530

Keywords:

Dengue, Continuing Education, Health Professionals, SUS, Basic Health Unit.

Abstract

Even with a large amount of available information, people are still suffering from dengue. The aim of this study was to perform a participatory evaluation with healthcare professionals, to elect dengue teachers and to implement a core continuing education program to assist a Basic Health Unit in Rio de Janeiro with their contingency plan to combat dengue. Sixty healthcare professionals who provided health care directly to a vulnerable population participated in the study. The subjects' responses indicated that the play a social role in the community as a link between professionals, healthcare services and the assisted population. We found that this role enables a change in the way healthcare is provided to individuals, families and communities: it becomes more focused on health surveillance actions, thus leading to integrality in patient care. Healthcare professionals come to understand the role of this type of practice in the configuration of new knowledge. We conclude that continuing education is a fundamental requirement for professionals who work in this area. Training initiatives for the healthcare team can help detect significant conceptual issues that need attention and further improve the contingency plan for diseases affecting the Brazilian population.

Author Biographies

Christiane Leal Corrêa, Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Graduação em Ciências Biológicas com Licenciatura Plena e Bacharelado Modalidade Análises Clínicas pela Universidade Gama Filho (UGF), Mestrado pelo Programa de Pós Graduação em Biociências da UERJ e Doutorado pelo Programa de Pós Graduação em Fisiopatologia Clínica e Experimental da UERJ. Coordenadora do Curso de Ciências Biológicas (UGF); Docente do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde (UGF); Docente de Anatomia Patológica (UGF).

Carlos Barbosa, Faculdade de Enfermagem Luiza de Marillac. Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Faculdade de Enfermagem Luiza de Marillac (1987). Atualmente é professor titular da Universidade Gama Filho e estatutário - Posto de Saúde Dr. Carlos Gentille de Mello.
Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Arlindo Serpa Filho, Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Possui mestrado em Biologia Parasitária pela Fundação Oswaldo Cruz (1999) e doutorado em Entomologia pelo Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia (2004). Atualmente pesquisador visitante da Fundação Oswaldo Cruz e docente no curso de Ciências biológicas da Universidade Gama Filho(UGF).

How to Cite

Corrêa, C. L., Barbosa, C., & Filho, A. S. (2013). Weaknesses to see the Developing Potential: The continuing education guides health professionals in population assistance in dengue contingency. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 7(3). https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.530

Issue

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