Of teaching experience report in Oral Health course in a specialization course distance for family health teams

Authors

  • Kátia Mendes de Souza Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Rodolfo de Almeida Lima Castro Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Gabriela Silva dos Santos Universidade Iguaçu. Nova Iguaçu, RJ, Brasil.
  • Maria Rita de Cassia Macedo Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Maria Silvia Nacao Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.551

Keywords:

Family Health, Oral Health, Long Distance Education, Active teaching and learning methodologies, United Health System.

Abstract

This paper presents the teaching experiences of oral health coordinators and three teachers in a distance specialization course for teams in the Family Health Strategy and their perceptions about the development of the discipline. A final report was prepared together with the participants. The participants concluded that the development of the discipline of oral health provided an opportunity for the dentists participating in the Family Health Strategy to reflect on a broader concept of health and contributed to the planning of their territorial activities. In this sense, the training, which used a virtual learning platform, reflected the idea that the goal of education should be to create a dialogue between teachers and students so that the needs and knowledge of different subjects can be integrated into collective concepts in a sharedknowledge construction process.

Author Biographies

Kátia Mendes de Souza, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutoranda do Programa de Pós-graduação da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca/FIOCRUZ. Membro do Grupo de Estudos em Currículo e Processos de Formação em Saúde.

Rodolfo de Almeida Lima Castro, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutor em Saúde Pública (Ensp/Fiocruz), Professor Adjunto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio) e Pesquisador Assistente do Ipec/Fiocruz.

Gabriela Silva dos Santos, Universidade Iguaçu. Nova Iguaçu, RJ, Brasil.

Graduada em Odontologia (UNIG), Mestre em Saúde da Família (UNESA), Especialista em Odontopediatria (UGF). Professora Adjunta da Graduação em Odontologia da Universidade Iguaçu (UNIG) e Odontologa Odontopediatra da Prefeitura da Cidade de Nova Iguaçu. Tutora dos Curso de Especialização em Saúde da Familia UNASUS UFPEL e UNB.

Maria Rita de Cassia Macedo, Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Odontóloga. Especialista em Odontopediatria. Mestre em Saúde Pública ENSP/FIOCRUZ Professora Tutora UNASUS e PNAP-UAB CEAD/UNIRIO

Maria Silvia Nacao, Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.

Mestre em Saúde Bucal Coletiva (UFF), Graduada em Odontologia (UERJ). Odontólogo Sanitarista II do Departamento Nacional do Serviço Social do Comércio e Odontólogo do PAM Cavalcanti (SES-RJ).

How to Cite

Souza, K. M. de, Castro, R. de A. L., Santos, G. S. dos, Macedo, M. R. de C., & Nacao, M. S. (2013). Of teaching experience report in Oral Health course in a specialization course distance for family health teams. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 7(3). https://doi.org/10.3395/reciis.v7i3.551

Issue

Section

Original articles