Blog as an educational tool: contributions to the interdisciplinary health education process

Authors

  • Ana Caroline Leite de Aguiar Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • José Maria Ximenes Guimarães Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • Heraldo Simões Ferreira Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • Karen Taís Cavalcanti de Almeida Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • Tatyanne Ferreira Sales Ribeiro Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • Tatiane Mota de Anchieta Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • Maria do Socorro da Silva Carneiro Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE
  • Bruno Correia da Silva Instituto Federal do Ceará. Fortaleza, CE

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v12i2.1301

Keywords:

Information technology, Educational technology, Internet, Health education, Health communication, Health information management, Interdisciplinary communication.

Abstract

The technological and digital society requires people and knowledges together for mutual co-operation, so that to solve complex problems in a world where the access to information is nearly immediate. In this context, professors and students at a public university in the master’s degree course called Ensino na Saúde (the learning about health), and others in the Técnico em Redes de Computadores (technical expert in computer networks) course at a federal institute, both in the state of Ceará, Brazil, published the blog Saúde na Era Digital (health in the digital era), aiming the health education for the general public. The interaction with visitors comments was submitted to the content analysis and three thematic axes emerged: balanced/appropriate use of information and communication technology (ICT); its benefits to health; and its damage. The positive aspects of the experience were specified: different educational resources used by the blog; overcoming obstacle of time-space; learning cooperative environment; blog for learning; and community gain in health education from the integration graduate-postgraduate-teaching. A difficulty of some people to handle these ICT was observed. ICT are recommended for current, contextualized and interdisciplinary educational practices.

Author Biographies

Ana Caroline Leite de Aguiar, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Mestrado em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará.

José Maria Ximenes Guimarães, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará.

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará.

Karen Taís Cavalcanti de Almeida, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Mestrado em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará.

Tatyanne Ferreira Sales Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Mestrado em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará.

Tatiane Mota de Anchieta, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Graduação em Nutrição pelo Centro Universitário Estácio do Ceará.

Maria do Socorro da Silva Carneiro, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Especialização em Saúde da Família pela Universidade Estadual do Ceará.

Bruno Correia da Silva, Instituto Federal do Ceará. Fortaleza, CE

Mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco.

Published

2018-06-29

How to Cite

Aguiar, A. C. L. de, Guimarães, J. M. X., Ferreira, H. S., de Almeida, K. T. C., Ribeiro, T. F. S., de Anchieta, T. M., … Silva, B. C. da. (2018). Blog as an educational tool: contributions to the interdisciplinary health education process. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 12(2). https://doi.org/10.29397/reciis.v12i2.1301

Issue

Section

Experience reports