Fitness bloggers on Instagram: the body and the product placement of dietary supplements

Authors

  • Graciele Stolarski Educação Básica no Município de Marechal Cândido Rondon. Marechal Cândido Rondon, PR
  • Tiago Franklin Rodrigues Lucena Centro Universitário Cesumar, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação. Maringá, PR
  • Rute Grossi Milani Centro Universitário Cesumar, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação. Maringá, PR
  • Leonardo Pestillo de Oliveira Centro Universitário Cesumar, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação. Maringá, PR

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v12i4.1468

Keywords:

Social networks, Instagram, Fitness, Photography, Health promotion.

Abstract

Instagram is an Online Social Network-OSN that allows the creation, edition and sharing of photos or videos. With the aim to classify and analyze the content posted by popular fitness profiles in Brazil, ten public accounts were selected to follow them over a period of 15 days in 2016. Two thematic categories were highlighted: a) the product placement of dietary supplements; b) shared information about the services of aesthetics or health professionals. The posts reinforce the ideal of beauty present in mass media, there is high frequency of posting, especially with highly professional photos of the body or parts of it, and few selfies. Thus they allow the use of social networks as spaces for future actions and health promotion interventions, by health agencies and professional councils.

Author Biographies

Graciele Stolarski, Educação Básica no Município de Marechal Cândido Rondon. Marechal Cândido Rondon, PR

Mestrado em Promoção de Saúde pelo Centro Universitário de Maringá.

Tiago Franklin Rodrigues Lucena, Centro Universitário Cesumar, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação. Maringá, PR

Doutorado em Artes pela Universidade de Brasília.

Rute Grossi Milani, Centro Universitário Cesumar, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação. Maringá, PR

Doutorado em Medicina pela Universidade de São Paulo.

Leonardo Pestillo de Oliveira, Centro Universitário Cesumar, Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação. Maringá, PR

Doutorado em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Published

2018-12-24

How to Cite

Stolarski, G., Lucena, T. F. R., Milani, R. G., & de Oliveira, L. P. (2018). Fitness bloggers on Instagram: the body and the product placement of dietary supplements. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 12(4). https://doi.org/10.29397/reciis.v12i4.1468

Issue

Section

Original articles