Educational video production: professional training strategy for health teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v13i2.1594

Keywords:

Audiovisual tools, Educational technology, Learning, Instrucional vídeos, Teaching material, Health, Human resources and their training in health.

Abstract

The fast changes in the educational context and the great technological advances in recent years have demanded that the actors involved in the process of knowledge construction change significantly the act of teaching and learning. The objective of this article is to report and analyze the experience of recording an educational video, as a pedagogical training strategy, developed within the scope of the Mestrado Profissional Ensino na Saúde (Profissional master’s degree health teaching) in Ceará, Brazil. The video was proposed as an activity of the subject of study Tecnologia da Informação e Comunicação Aplicada ao Ensino na Saúde (Information and communication technologies applied to teaching in health). The Psychiatric Reform was chosen to be the theme of the script. With regard to the applicability of the educational technology, it was chosen to display the video in the opening of the module of psychiatry of a course of medicine. The experience of production and use of the video contributed significantly to the professional training in health teaching, in addition to provide greater dynamicity and interaction with the students in the classroom, allowing better understanding and contextualization of the subject by them.

Author Biographies

Verineida Sousa Lima, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Especialização em Gestão em Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz.

Narceli América de Alencar Azevedo, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Residência Médica em Psiquiatria pela Escola de Saúde Pública do Ceará.

José Maria Ximenes Guimarães, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará

Mariana Monteiro Pereira, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade pela Escola de Saúde Pública do Ceará.

João Agostinho Neto, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Residência Multiprofissional em Saúde Mental pela Escola de Saúde Pública do Ceará.

Lívia Marques Souza, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Especialização em Enfermagem Pediátrica e Neonatal pela Faculdade Metropolitana da Grande Fortaleza.

Alice Maria Correia Pequeno, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo.

Maria do Socorro de Sousa, Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, CE

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal do Ceará.

Published

2019-06-28

How to Cite

Lima, V. S., Azevedo, N. A. de A., Guimarães, J. M. X., Pereira, M. M., Agostinho Neto, J., Souza, L. M., … Sousa, M. do S. de. (2019). Educational video production: professional training strategy for health teaching. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 13(2). https://doi.org/10.29397/reciis.v13i2.1594