Nutritionism, posts and celebrities: what does the oracle tell us to eat?

Authors

  • Nathalie Fonseca Gloria Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos sobre Cultura e Alimentação. Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0002-2386-3015
  • Maria Cláudia da Veiga Soares Carvalho Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos e Ações de Educação Alimentar e Nutricional. Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0001-8286-5689
  • Cristiane Marques Seixas Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos sobre Cultura e Alimentação. Rio de Janeiro, RJ https://orcid.org/0000-0003-2630-9746
  • Daniela Menezes Neiva Barcellos Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos sobre Cultura e Alimentação. Rio de Janeiro, RJ http://orcid.org/0000-0002-2038-3438

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v15i3.2286

Keywords:

Nutritionists, Celebrities, Eating, Healthy lifestyle, Communication technologies.

Abstract

New information and communication technologies combined with new media and communication networks have made privacy an object of consumption. The communication scenario mediates access to digital products and services with new parameters of healthy eating habits and lifestyle behaviors. Visibility gives prestige to posts that move through the online environment, legitimizing them. The aim of this study was to map the representativeness of celebrity posts and understand their meanings in the field of Food and Nutrition. The central problem is the magical effect of healthy behavior in doctrinal guidelines on eating. We analyzed images and texts of six profiles of nutritionists who became celebrities in Brazil. Posts guide followers, reproducing rapid response models that promise happiness of the illusion of self-discipline and self-control. The webpages operate as ‘oracles’ for healthy living, following the logic of a fast thinking communication, not prone to the expression of thought.

Author Biographies

Nathalie Fonseca Gloria, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos sobre Cultura e Alimentação. Rio de Janeiro, RJ

Mestrado em Alimentação, Nutrição e Saúde pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Maria Cláudia da Veiga Soares Carvalho, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos e Ações de Educação Alimentar e Nutricional. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Cristiane Marques Seixas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos sobre Cultura e Alimentação. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Daniela Menezes Neiva Barcellos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Nutrição, Núcleo de Estudos sobre Cultura e Alimentação. Rio de Janeiro, RJ

Doutorado em Ciência, área Alimentação, Nutrição e Saúde pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Published

2021-08-31

How to Cite

Gloria, N. F., Carvalho, M. C. da V. S., Seixas, C. M., & Barcellos, D. M. N. (2021). Nutritionism, posts and celebrities: what does the oracle tell us to eat?. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 15(3). https://doi.org/10.29397/reciis.v15i3.2286