Characterization of Brazilian podcasts in the field of speech-language pathology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v16i4.3284

Keywords:

Webcast, Speech-language pathology, Health education, Internet, Distance learning

Abstract

The study presented in this article aims to characterize the use of podcasts in the speech-language pathology field in Brazil. A search was carried out in March 2022 on the streaming platforms Spotify, GooglePodcasts, Castbox and Deezer, using the free terms ‘Fonoaudiologia’ and ‘Fono’. Podcasts with the theme of speech-language pathology, presented by speech-language pathologists and/or speech-language pathology students, were included. The podcasts presenting a single episode were excluded and 34 podcasts were included in this study. The results revealed that 88.23% of them started their activities during the pandemic period. However, only 26.47% were disclosed until March 19, 2022. In addition, 32.35% have less than five episodes. It was observed that 23.53% were linked to higher education institutions. Most of them focus on the voice area and adopt the interview format. We had concluded that a significant number of podcasts in the speech-language pathology field emerged from 2020. Nevertheless, most of them was discontinued shortly afterwards.

Author Biographies

Vanessa Luisa Destro Fidêncio, Centro Universitário Planalto do Distrito Federal, Departamento de Fonoaudiologia. Brasília, DF

Doutorado em Ciências pela Universidade de São Paulo.

Vânia Vieira da Costa Moura, Centro Universitário Planalto do Distrito Federal, Departamento de Fonoaudiologia. Brasília, DF

Graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário Planalto do Distrito Federal.

Franciele Diniz Rodrigues Bastos, Centro Universitário Planalto do Distrito Federal, Departamento de Fonoaudiologia. Brasília, DF

Graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário Planalto do Distrito Federal.

Fabrício Lázaro da Silva, Centro Universitário Planalto do Distrito Federal - UNIPLAN

Bacharel em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário Planalto do Distrito Federal - UNIPLAN

Lygia Rondon de Mattos Noblat, Centro Universitário Planalto do Distrito Federal, Departamento de Fonoaudiologia. Brasília, DF

Mestrado em Comunicação Humana e Saúde pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Renata de Sousa Tschiedel, Centro Universitário Planalto do Distrito Federal, Departamento de Fonoaudiologia. Brasília, DF

Doutorado em Ciências do Comportamento pela Universidade de Brasília

References

AMORIM, Andrea de Lima Trigueiro; ARAÚJO, Maria Jovelina da Cruz Guimarães. Como o isolamento social causado pela pandemia de Covid-19 impactou o consumo de podcasts no Brasil: uma análise de matérias jornalísticas nacionais. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 3, p. 25802-25815, mar. 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n3-335. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/26323. Acesso em: 22 mar. 2022.

AVIS, Maria Carolina; FERREIRA-JÚNIOR, Achiles Batista. Brasil, o país do podcast [internet]. Uninter. 2020. Disponível em: https://www.uninter.com/noticias/brasil-o-pais-do-podcast. Acesso em: 22 mar. 2022.

ANTEBY, Roi; AMIEL, Imri; CORDOBA, Mordehay et al. Development and utilization of a medical student surgery podcast during COVID-19. Journal of Surgical Research, n. 265, p. 95-99, set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2021.03.059. Disponível em: https://www.journalofsurgicalresearch.com/article/S0022-4804(21)00226-2/fulltext. Acesso em: 22 mar. 2022.

APPENZELLER, Simone et al. Novos tempos, novos desafios: estratégias para a equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v.44, n.1, p. e0155, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/9k9kXdKQsPSDPMsP4Y3XfdL/?lang=pt. Acesso em: 22 mar. 2022.

BERK, Justin; TRIVEDI, Shreya; WATTO, Matthew et al. Medical education podcasts: where we are and questions unanswered. Journal of General Internal Medicine, v. 35, n. 7, p. 2176-2178, jan. 2020. DOI: 10.1007/s11606-019-05606-2. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7351909/. Acesso em: 22 mar. 2022.

BRAGÉ, Émilly Giacomelli; RIBEIRO, Lahanna da Silva; RAMOS, Domênica Bossardi et al. Desenvolvimento de um podcast sobre saúde mental na pandemia de COVID-19: um relato de experiência. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 4, p. 11368-11376, jul-ago. 2020. DOI: 10.34119/bjhrv3n4-382. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/15931. Acesso em: 22. mar. 2022.

CAMPELLO, Tereza; GENTILI, Pablo; RODRIGUES, Monica et al. Faces da desigualdade no Brasil: um olhar sobre os que ficam para trás. Saúde Debate, v. 42, n. 3, p. 54-66, nov. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042018S305. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/xNhwkBN3fBYV9zZgmHpCX9y/?lang=pt. Acesso em: 22 mar. 2022.

COSIMINI, Michael; CHO, Daniel; LILEY, Fasha et al. Podcasting in medical education: how long should an educational podcast be? Journal of Graduate Medical Education, v. 9, n. 3, p. 388-389, 2017. DOI: https://doi.org/10.4300/JGME-D-17-00015.1. Disponível em: https://meridian.allenpress.com/jgme/article/9/3/388/35444/Podcasting-in-Medical-Education-How-Long-Should-an. Acesso em: 22 mar. 2022.

CRAWFORD, Joseph; BUTLER-HENDERSON, Kerryn; RUDOLPH, Jurgen et al. COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, v. 3, n. 1, p. 1-20, 2020. DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2020.3.1.7. Disponível em: https://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/article/view/191/163. Acesso em: 22 mar. 2022.

FIGUEIRA, Ana Cristina Peixoto; BEVILAQUA, Diego Vaz. Podcasts de divulgação científica: levantamento exploratório dos formatos de programas brasileiros. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 16, n. 1, p. 120-138, jan.-mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v16i1.2458. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2427. Acesso em: 22 mar. 2022.

FREIRE, Gabriela Ribeiro. Ideias sem fio: Um panorama sobre podcasts no Brasil. 2015. Monografia (Curso de Comunicação Organizacional) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/11527/1/2015_GabrielRibeiroFreire.pdf. Acesso em: 22 mar. 2022.

IFEDAYO, Adu Emmanuel; ZIDEN, Azidah Abu; ISMAIL, Aziah Binti. Podcast acceptance for pedagogy: the levels and significant influences. Heliyon, v. 7, n. 3. p. e06442, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e06442. Disponível em: https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S2405-8440%2821%2900547-8. Acesso em: 22 mar. 2022.

LEITE, Bruno Silva. A aprendizagem tecnológica ativa em publicações no ensino das ciências e matemática: uma visão geral da incorporação das metodologias ativas às tecnologias digitais. Revista de Investigação Tecnológica em Educação em Ciências e Matemática, v. 1, p. 54-79, 2021. Disponível em: https://revistas.unila.edu.br/ritecima/article/view/3171. Acesso em: 22 mar. 2022.

MALKA, Ronit; VILLWOCK, Jennifer; FAUCETT, Erynne et al. Podcast-Based Learning in Otolaryngology: Availability, Breadth, and Comparison with Other Specialties. Laryngoscope, v. 131, n. 7, p. 2131-2138, jul. 2021. DOI: 10.1002/lary.29349. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/lary.29349. Acesso em: 22 mar. 2022.

NEWMANN, Juliana; LIEW, Andrew; BOWLES, Jon et al. Podcasts for the delivery of medical education and remote learning. Journal of Medical Internet Research, v. 23, n. 8, p. e29168, ago. 2021. DOI: 10.2196/29168. Disponível em: https://www.jmir.org/2021/8/e29168. Acesso em: 22 mar. 2022.

OOMEN-EARLY, Jody; EARLY, Aron. Teaching in a Millennial World: Using New Media Tools to Enhance Health Promotion Pedagogy. Pedagogy in Health Promotion, v. 1, n. 2, p. 95-107, 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/2373379915570041. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2373379915570041. Acesso em: 22 mar. 2022.

NAÇÕES UNIDAS DO BRASIL. Os objetivos do desenvolvimento sustentável no Brasil [internet]. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 20 mar. 2022.

MERRIAM-WEBSTER DICTIONARY. Podcast [internet]. Disponível em: https://www.merriam-webster.com/dictionary/podcast?src=search-dict-box. Acesso em: 20 mar. 2022.

STRICKLAND, Bronson; BROOKE, Jarred; ZISCHKE, Mitchell et al. Podcasting as a tool to take conservation education online. Ecology and Evolution, v. 11, n. 8, p. 3597-3606, abr. 2021. DOI: 10.1002/ece3.7353. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/ece3.7353. Acesso em: 22 mar. 2022.

EDISON RESEARCH. The podcast consumer 2019 [internet]. 2019. Disponível em: https://www.edisonresearch.com/the-podcast-consumer-2019/. Acesso em: 20 mar. 2022.

Published

2022-12-23

How to Cite

Fidêncio, V. L. D., Moura, V. V. da C., Bastos, F. D. R., da Silva, F. L., Noblat, L. R. de M., & Tschiedel, R. de S. (2022). Characterization of Brazilian podcasts in the field of speech-language pathology. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 16(4), 958–973. https://doi.org/10.29397/reciis.v16i4.3284