Information literacy: the concept captured from studies on health

Authors

  • Beatriz Rodrigues Lopes Vincent Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP). Rio de Janeiro, Brasil
  • Martha Silvia Martinez Silveira Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict), Programa de Pós-graduação em Informação e Comunicação em Saúde (PPGICS), Rio de Janeiro, Brasil
  • Maurício Roberto Motta Pinto da Luz Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Instituto Oswaldo Cruz (IOC), Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, Brasil.
  • Luiz Antonio Bastos Camacho Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP). Rio de Janeiro, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.3395/reciis.v8i3.681

Keywords:

Information literacy, Concept formation, Health sciences, Classification, Questionnaires Resumen

Abstract

The concept of information literacy (IL) has evolved since its birth in 1974. This article analyzes the employment of the IL concept within studies in the health sciences. For this purpose, we have used the bibliographic search on Medline/PubMed throughout 1998-2010. Both IL and aspects of IL on texts and questionnaires of selected articles were examined. From 26 studies, four applied the expression IL and 22 applied different terms. The studies that seemed to investigate aspects more tied to the concept of IL had librarians as authors or collaborators. Although the IL term has only been employed in four studies, the intention of investigating IL was implicit on the remaining 22 studies. Since Medline indexes the health science literature, we believe that the authors preferred not to use the term IL or, perhaps, they were not aware of its particular concept. The incorporation of IL into Medline's MeSH vocabulary indicates that IL has been assimilated by the health sciences.

Author Biographies

Beatriz Rodrigues Lopes Vincent, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP). Rio de Janeiro, Brasil

Graduação em Medicina pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1987) e mestrado em Engenharia Biomédica pela COPPE-Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992). Concluiu cursos de Programação (1987) e Análise de Sistemas (1989) na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Aperfeiçoamento em Clínica Médica na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001). Doutorado em Saúde Pública, ENSP-FIOCRUZ, defendido em dezembro de 2011. Profa. Adjunta do Departamento de Tecnologia da Informação e Educação em Saúde da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (DTIES-UERJ) a partir de Agosto de 2012. Analista de Sistemas da Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP-FIOCRUZ) desde 1997 e atualmente lotada na Coordenação do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Saúde Pública. Possui particular interesse pela pesquisa e ensino no tema da Competência em Informação. Autora de livro, capítulo de livro e artigos em revistas nacionais e internacionais.

 

Martha Silvia Martinez Silveira, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict), Programa de Pós-graduação em Informação e Comunicação em Saúde (PPGICS), Rio de Janeiro, Brasil

Maurício Roberto Motta Pinto da Luz, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Instituto Oswaldo Cruz (IOC), Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências. Rio de Janeiro, Brasil.

Maurício é Mestre em Bioquímica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1988) e Doutor em Biologia Celular e Molecular pela Fundação Oswaldo Cruz (1996). É pesquisador adjunto (desde 2006) e chefia do Laboratório de Avaliação em Ensino e Filosofia das Biociências do Instituto Oswaldo Cruz da Fundação Oswaldo Cruz. Foi professor do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (de 1996 a 2008). Atuou entre 2008 e 2009 como coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz(Nível 5 - CAPES). Foi coordenador de Extensão em Biologia (200 a 2002) e de Biologia do Pré-Vestibular Social (2002-2014),ambos da Fundação Centro de Ciências do Estado do Rio de Janeiro . Tem experiência nas áreas de Pesquisa em Ensino de Ciências e Biologia. É torcedor fervoroso do Clube de Regatas do Flamengo.

 

Luiz Antonio Bastos Camacho, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP). Rio de Janeiro, Brasil

Possui graduação em Medicina pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1977), mestrado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz (1988) e doutorado em Saúde Pública - Johns Hopkins University (1994). Atualmente é pesquisador titular da Fundação Oswaldo Cruz. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Epidemiologia, atuando principalmente nos seguintes temas: epidemiologia de doenças imunopreveníveis, epidemiologia clínica e aplicada à avaliação de programas de saúde.

 

How to Cite

Vincent, B. R. L., Silveira, M. S. M., Luz, M. R. M. P. da, & Camacho, L. A. B. (2015). Information literacy: the concept captured from studies on health. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 8(3). https://doi.org/10.3395/reciis.v8i3.681

Issue

Section

Review Articles