Science and communication: the presence of Brazilian institutions on YouTube

Authors

  • Eveline Stella de Araujo Universidade Federal do Paraná, Setor de Artes, Comunicação e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Curitiba, PR, Brasil. Universidade de São Paulo, Instituto de Estudos Avançados, Cátedra Alfredo Bosi de Educação Básica. São Paulo, SPUniversidade de São Paulo, Instituto de Estudos Avançados, Cátedra Alfredo Bosi de Educação Básica. São Paulo, SP https://orcid.org/0000-0002-7274-2746
  • Arielly Cristina de Moura Grande Benato Universidade Federal do Paraná, Setor de Artes, Comunicação e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Curitiba, PR https://orcid.org/0000-0002-2511-5555

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v17i2.3228

Keywords:

Science communication, Disinformation, Scientific audio-visual article, Infodemic, Digital strategies

Abstract

In Brazil, infodemic was added to a process of denial and discrediting of science by spreading fake news online, aggravating the consequences of covid-19. This article hypothesizes that Search Engine Optimization (SEO) and web semantic strategies can improve the construction of the digital presence of public and institutional science YouTube channels in Brazil, in the fight against fake news. The objective is to describe and analize two institutional channels of public science production on YouTube. For that, we used the quanti-quali method, with Social Blade metrics, direct observation, and questionnaire application. Concerning the results, we came up with short videos with substantial differences in artistic design and
narrative style. Having circulated in other digital social networks, the contents generated conversations and
reactions outside the academy. In conclusion, improving the optimization techniques on both channels,
with appropriate hashtags and more attractive titles, broadened the final audience.

Author Biographies

Eveline Stella de Araujo, Universidade Federal do Paraná, Setor de Artes, Comunicação e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Curitiba, PR, Brasil. Universidade de São Paulo, Instituto de Estudos Avançados, Cátedra Alfredo Bosi de Educação Básica. São Paulo, SPUniversidade de São Paulo, Instituto de Estudos Avançados, Cátedra Alfredo Bosi de Educação Básica. São Paulo, SP

Doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo.

Arielly Cristina de Moura Grande Benato, Universidade Federal do Paraná, Setor de Artes, Comunicação e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação. Curitiba, PR

Graduação em Relações Públicas pela Universidade Federal do Paraná.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Araujo, E. S. de, & Benato, A. C. de M. G. (2023). Science and communication: the presence of Brazilian institutions on YouTube. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 17(2), 332–348. https://doi.org/10.29397/reciis.v17i2.3228