Processing course and quality control of human milk in the state of Amazonas for telehealth: a case study of the SUS BLH Network

Authors

  • Angélica Baptista Silva Especialista em Internet, interface e multimídia pela Universidade Federal Fluminense com graduação em Comunicação Social e habilitação em Jornalismo. Doutorado em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz. Responsável pela Área de Telessaúde do Instituto de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira (IFF/Fiocruz)
  • Danielle Aparecida da Silva Graduação em Engenharia de Alimentos, mestrado em Microbiologia Agrícola e doutorado em Saúde da Criança e da Mulher pela Fiocruz/ Instituto Fernandes Figueira (2009). Atualmente é Tecnologista Pleno do Fundação Oswaldo Cruz.
  • Euclydes Etienne Miranda Arreguy Fisioterapeuta pelo Instituto Brasileiro de Medicina de Reabilitação; especialista em Neurofisiologia; em Bioética e Ética aplicada à saúde; em Ativação de Processos de Mudança na Formação Superior de Profissionais de Saúde; mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde.
  • João Aprigio Guerra de Almeida Graduado em Engenharia de Alimentos, mestre em Microbiologia e doutor em Saúde da Mulher e da Criança pelo Instituto Fernandes Figueira - Fiocruz (1998). Coordenador da Rede Brasileira de Bancos de Leite Humano desde sua implantação, consultor do Ministério da Saúde e professor titular da Fundação Oswaldo Cruz/ Instituto Fernandes Figueira e Instituto de Informação Cientifica e Tecnológica.

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v7i0.506

Keywords:

Human milk bank, Continuing education, Telehealth, Translation of knowledge, Dissemination of information in SUS management

Abstract

This study describes a teaching experience case study in the Brazilian Amazon. It examines the use of information and communication technologies in integrated telehealth centers in Rio de Janeiro and Manaus using Latour’s actor-network theory (ANT). The blended course provides opportunities for tacit knowledge exchange between the students and the researchers (technology experts) that support the SUS’s human milk banks. The results show that telehealth tools add learning opportunities to continuing education programs in health services.

How to Cite

Silva, A. B., da Silva, D. A., Arreguy, E. E. M., & Almeida, J. A. G. de. (2013). Processing course and quality control of human milk in the state of Amazonas for telehealth: a case study of the SUS BLH Network. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 7. https://doi.org/10.29397/reciis.v7i0.506

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